Internettet giver lærerne eksamensfeber
Tekst og foto (af Kim Calmar): Mogens Greve
Om ikke et decideret problem så dog en udfordring, der skal bruges ressourcer på.
Det er situationen for den lille privatskole, skolen.com, i Homå.
Skolens sekretær klarer administration og regnskab via en langsom kobberforbindelse, mens lærerne og de 35 elever deles om to abonnementer på mobilt bredbånd.
Eleverne er opdelt i tre grupper fra 0. til 9. klasse.
Optimisme trods "eksamensfeber"
”Gennem en årrække er de skriftlige afgangsprøver gradvist blevet digitaliseret,” fortæller skoleleder Kristina Holt og erkender, at internettets begrænsninger giver hende og lærerne en smule ”eksamensfeber”.
”Også i tiden op til eksamen må vi forberede eleverne bedst muligt under forhold svarende til eksamen. Trods alt er jeg dog sikker på, at vi nok skal klare det.”
Et åbent spørgsmål er, om der ved planlægningen af eksamensopgaver tages hensyn til skoler i yderområder med dårligt internet, hvor det tager længere tid at hente store filer.
Inden skolestarten skriver forældrene under på, at eleverne fra og med 3. klasse medbringer iPad eller computer.
”Skolen har i sine ti år altid bakset med internettet,” fortæller en af lærerne, Kim Calmar.
”Hovedparten af vores lærebogssystemer er baseret på netportaler.”
Må se ved hinanden
Det er ikke usædvanligt, at en eller flere elever ikke kan logge sig på systemet – eller bliver koblet af.
”At elever derfor bliver nødt til at se ved hinanden er ikke optimalt for hverken eleven med eller uden forbindelse til portalen. Det gør det også vanskeligere at tage pædagogiske hensyn til, hvem der arbejder godt sammen, når teknikken på den måde blander sig.”
Sammen med en anden adresse på vejen søgte skolen sidste år tilskud fra Bredbåndspuljen – og fik afslag. Man prøver til igen i år, hvor der nu er tre adresser med.
”Vi har trods alt klaret os under de forhold, vi nu én gang har her. Når jeg forbereder mig, ved jeg, at internettet nogle gange laver om på mine tanker og idéer med det. Men vi har ikke kendt til andet og har vel bare vænnet os til det.”
På spørgsmålet om, hvad han og skolen kan gøre fremover, hvis det igen bliver til afslag fra Bredbåndspuljen, læner Kim sig tilbage i stolen og kigger ud ad vinduet til den lille skolegård.
”Hmm … - hvad syn’s du?”